Co na podzim?

S podzimem bývá spojena melancholie a sentiment. Horké a bujaré letní dny jsou tatam, světla ubývá, začínáme se znovu balit do šál a teplého oblečení. Poležet si jen tak v trávě nebo na pláži, strávit noc „pod širákem“, doba dovolených a prázdnin, to už je minulost. Máme pocit, že něco ztrácíme, dopadá na nás tzv. „podzimní deprese“. Podzimu vládne podle Tradiční čínské medicíny element kovu a toto období je opravdu i zde spojováno s odcházením, opouštěním. Ale toto opouštění nemusí být bolestivé.

 

 

 

Inspirace z přírody:

Tak jako jaro je přechodovým obdobím, obdobím expanze, tak i podzim je přechod. Zvenku dovnitř. Zajděte si pro inspiraci na procházku do přírody a uvidíte, jakou vzácnou příležitost v sobě podzim „skrývá“. Míza rostlin a stromů se stahuje dolů ke kořenům, život se neztrácí, jen se obrací ke zdroji. Nádherný čas k rozjímání, vnitřní očisty a usebírání. Cesta do nitra. Pozdní léto (srpen, září) sklízíme plody. Nyní je čas se podívat, co je v našich „lískách a koších“, co si chceme ponechat, a co je k nepotřebě. Listy se pouští stromů, dopadají na zvlhlou zem, vítr si s nimi pohrává. Vše se děje s lehkostí a bez bolesti, protože z nutnosti, z respektování Řádu. Jasnost, čisota, řád, hranice - to jsou atributy elementu Kovu.

 

Rady pro zdraví i radost:

K elementu Kovu se přiřazují orgány plíce a tlusté střevo. Je dobré v toto období těmto orgánům věnovat více péče.

Nesprávné dechové stereotypy jsou velmi častým jevem. Většinou právě dechu - základu života, bez kterého bychom vydrželi sotva pár minut, věnujeme pramalou pozornost. Tyto nesprávné návyky vedou k chronickému stresu, úzkostem, únavě, nedokrvování periferií, špatné funkci peristalitiky střev a v podstatě se odráží v celkové špatné zdravotní kondici. Otestujte si, jak dýcháte. Postačí si večer pro sebe vymezit 20 minut. vyhledejte si tiché místo, kde nebudete ničím rušeni, lehněte si na zem na podložku, zavřete uči a uvolněte se. Pak jednu ruku přiložte na břicho a druhou na hrudník. Pomalu se nadechujte nosem. Při správném dýchání by se při nádechu břišní stěna měla rozpínat a bedra zatlačit do podložky. Rovněž by se měl rozšiřovat hrudník do všech stran. Pokud máte tendenci při nádechu bříško zatahovat nebo se vůbec nepohybuje, patříte mezi zmiňovanou většinu. Ovšem nic nemusí být ztraceno. Prakticky v každém, kvalitním kurzu jógy se správnému dechu můžete naučit, nebo mohu vřele doporučit knihu „Tao dechu“ od Dennise Lewise.

Každé ráno si vyplachujte nos jemně osolenou vodou. Předejte tím rýmě.

K elementu Kovu se také přiřazuje v TČM kůže, jakožto hranice Vašeho těla. V tomto období má kůže tendenci k vysušování či projevům nejrůznějších neduhů. Po koupeli si promasírujte tělo nejlépe kvalitním za studena lisovaným olejem, nebo takovými přípravky, které neobsahují parabeny a minerální látky, které kůži vysušují, poškozují a znemožňují jí volně dýchat. Při projevech podrážděné pokožky či jiných dermatologických problémech zkuste přírodní konopný olej, který pomáhá i při lupénce a atopii. Saunování, masáže, otužování jsou, po zvážení kontraindikací, vhodné pro každého.

Zpívejte :) V koupelně, při vaření, s přáteli. Komunikace je rovněž atributem tohoto období a zároveň si přirozenou cestou uvolníte nejen hrdlo, ale i případné emocionální bloky a zvýšíte přísun kyslíku do plic.

Udělejte si doma řádnou čistku. Vše, co by se tzv. „mohlo někdy hodit“ hoďte za hlavu. Kontakty v mobilním telefonu, vizitky, soubory ve Vašem PC, oblečení, knihy, nádobí, obsahy zásuvek na pracovním stole, které jsou mnohdy velmi překvapující. Možná zjistíte, že máte doma zakopaný poklad, nebo kostlivce ve skříni. Tak či tak, psychicky se Vám nesmírně uleví a někoho může zahřát Váš nenošený kabát, nebo potěšit zaprášená kniha. Pokud nenajdete cestu do nějaké z charitativních organizací, před Vánoci si můžete s přáteli udělat veselý, výměnný bazárek

 

Sezónní strava:

Potraviny v tomto období více vaříme, pražíme, pečeme. Uskromníme se se v konzumaci zejména tropického ovoce, syrové zeleniny či studených nápojů. Naopak výtečný je pro toto období česnek, cibule, zázvor, z obilí především rýže natural. Obsahuje cenné minerály a vitamíny zejména skupiny B. Při vaření obilovin či luštěnin a zeleniny přidáváme např. kmín, majoránku, tymián, bobkový list, nové koření.

Ideální snídaní je obilná kaše např. z ovesných vloček, které můžete opražit a pak několik minut povařit ve š´távě z kompotu. Dochutíme oříšky, rozinkami, kompotovaným ovocem a skořicí. Dochutit lze čerstvou mátou a přisladit trochou rýžového sirupu.